Sose túl késő elkezdeni! Edzésfajták időseknek

0
625

Biztos nagyon sokan úgy vannak vele, hogy egy bizonyos kor felett már fölösleges elkezdeni, sportolni, mert nincs jó hatással az egészségre és különben is: „már öregek hozzá”.

 Nos, akkor ideje ezt tisztázni a fejekben. A mozgás minden korosztály egészségére pozitív hatással van. Nincs olyan, hogy valaki túl fiatal, vagy már túl idős ahhoz, hogy mozogjon. ez a cikk bemutatja, hogy igenis minden korosztály számára adott a megfelelő mozgásforma, és nagyon sok pozitív hatást gyakorol a szervezetre az, ha rendszeresen mozgunk, korosztálytól függetlenül.  

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy idős korban milyen mozgásformák ajánlottak és miért érdemes mozogni? Hiszen inkább az a jellemző, hogy az emberek, ahogy idősödnek, úgy egyre kevesebbet is mozognak. Sokan arra panaszkodnak, hogy fájnak az ízületeik és ezért nem képesek mozogni, illetve nem is esik jól nekik.

A rendszeres testmozgás, legyen szó bármilyen mozgásformáról: futás, kocogás, túrázás, biciklizés stb. mind javítja a keringést. Ez azért is nagyon fontos, mert hazánkban a szív és érrendszeri megbetegedések a halálozások első számú kiváltó okai. Ezt azonban könnyen megelőzhetjük rendszeres testmozgással. És a már korábban említett ízületi fájdalmak kialakulásának megelőzésére is remek megoldás a rendszeres testmozgás, hiszen ha folyamatosan terheljük szervezetünket és ízületeinket, sokkal ellenállóbbá válnak és könnyebben regenerálódnak. Egy idő után már a tabletták és a krémek sem jelentenek majd megoldást.

De nem csak az ízületi fájdalmak megelőzésében segít a mozgás, hanem javítja a koordinációs képességet és a csontok erősségében is nagy szerepe van. Ez szintén az idősek szempontjából nagyon fontos mert, ahogy öregszik az ember egyre inkább elveszti a jó koordinációs képességét, és ezáltal megnövekszik annak az esélye, hogy elesnek az idős emberek, ami esetükben nagyon veszélyes lehet. És ami még nagyon fontos az idős emberek egészségét illetően, az a mentális egészség.

A közösségi élmény és az, hogy idős korban kimozdulnak az emberek mozogni, nagyban hozzá járulnak a mentális egészséghez, nem mellesleg a vérkeringés is frissül, ezáltal az agy több oxigénhez jut és ezzel megelőzhető az Alzheimer-kór és az időskori demencia kialakulása is. Azonban idős korban már érdemes orvossal is egyeztetni, hogy milyen mozgásformákat javasolt végezni, hiszen aktív élet ide-vagy oda bármikor kialakulhat olyan egészségügyi probléma, amire oda kell figyelni ha idős korban is sportolni szeretnénk.

Íme néhány mozgásforma, ami időskorban ajánlott:

A könnyed kardió edzések, amik nem túl megterhelőek és rendszeresen végzendőek pozitív hatással lehetnek az idős szervezetre. Ez lehet séta a szabadban vagy bent végezhető kardió gyakorlatok.

Az úszás az idős emberek körében egyre népszerűbb, hiszen az ízületeket tehermentesíti, így azok is végezhetik, akik ízületi panaszokkal küzdenek. Azonban érdemes tudni, hogy az úszás nem gyógyír a csontritkulásra, pontosan tehermentesítő hatása miatt.

A gerincet erősítő gerinctornák a pilates és a jóga is megfelelő mozgásforma lehet idősek számára, mivel ezeknek az edzéstípusoknak van kifejezett időseknek kifejlesztett változata, mely során sokkal óvatosabban és fokozatosabban terhelik az izmokat és az ízületeket. A testtudat és a mindennapos mozgás megkönnyítésében pedig a saját testsúllyal végzett mozgásformák segítenek. Habár csak az izomzat erősítésére szolgálnak, a mindennapi mozgás sokkal egyszerűbbé válik majd.