A koronavírus miatt elrendelt iskolabezárások idején sem áll le az oktatás, így múlt héten elkezdődött a távoktatás. Rengeteg embert érint ez az intézkedés. Egyes tanároknak 10 évnyi digitális fejlődést kellett behozniuk egy hétvége alatt, néhány gyermeknek pedig még több erőfeszítés lesz, hogy ne maradjanak le. Abban az esetben is, ha a tanárok és a gyerekek is beleadnak mindent, a kulcsfontosságú szerep mégis a szülőké lesz, hogy ne hulljon darabjaira az oktatás. Épp ezért ezzel a cikkel szeretnénk egy kis segítséget nyújtani elsősorban a szülőknek, hogy a gyermekek minél eredményesebb félévet zárhassanak.
Alakítsatok ki egy napirendet
Amikor a „becsengetés” csak egy felugró értesítés, elveszik az, ami az iskolában tökéletesen adott: az időbeosztás. Ez pedig egyfajta biztonságérzetet nyújt a gyermekek számára. Így igyekezzünk otthon is kialakítani ezt a rendszert. Keljünk ugyanabban az időben, legyen meg a szokásos reggeli rutin, és a nap folyamán legyen egyértelmű, hogy mikor tart a gyermek szünetet, és mikor van vége a tanulásnak. Ne keveredjen a tanulás és a pihenés ideje, mert akkor egyik sem lesz célravezető.
Ez kiemelten fontos, ha többgyermekes családról beszélünk, ahol a digitális eszközök száma, vagy az internet sávszélessége nem elegendő arra, hogy mindenki egyidőben tanulhasson vagy dolgozhasson. Ilyenkor előre pontosan meg kell határozni, hogy mikor ki használja a számítógépet, amíg a testvérek a tankönyvben végzik a feladatokat, vagy a szülők telefonálnak.
Ne próbálj a gyermeked tanára lenni!
Rendkívül elnehezítheti a gyerek-szülő kapcsolatot, ha a beleszólunk a távoktatásba. Adjunk keretet az oktatásnak (alakítsuk ki a körülményeket), de ne váljunk tanárokká. Támogassuk őket, tudják, hogy fordulhatnak hozzánk segítségért, de magunktól ne folyjunk bele. A szülők dolga, hogy még az extrém körülmények között is biztos pontot jelentsenek.
Gondolj a gyermek szociális életére is!
Persze ne a tanóra közben pötyögjenek a barátaiknak, azonban attól még, hogy személyesen csak a családdal találkozhatnak, fontos, hogy digitális formában tartsák a kapcsolatot a barátaikkal. Akár tanulhatnak is együtt videóhívás formájában.
Tudják a gyermekek is a digitális tér szabályait!
Most, hogy a fiatalok még több időt töltenek a digitális térben, még fontosabb, hogy tisztában legyenek az internet veszélyeivel. Nem kell rájuk ijeszteni, azonban fontos, hogy úgy érezzék, fordulhatnak a szülőkhöz, amennyiben rossz digitális magatartást észlelnek, és tudják, hogyan lehet ezeket jelenteni. A következő hónapokban csak digitálisan tarthatják a kapcsolatot osztálytársaikkal, ebből következik, hogy a piszkálódás is interneten keresztül történik majd. Legyenek gyermekeid tisztában a „digitális zaklatás” következményeivel, és tudják, hogy fordulhatnak a szülőkhöz segítségért.
Más részről, érdemes minden családtagnak külön felhasználói fiókokat létrehozni a közös számítógépen, hogy mindent könnyedén meg lehessen találni, mindenkinek legyen egy saját tere. Ha attól félünk, hogy gyermekünk figyelme könnyedén elkalandozhat tanulás közben, használhatunk olyan bővítményeket, amikkel letilthatunk bizonyos oldalakat a tanulás idejére. Azonban fontos, hogy ezt megbeszéljük a gyermekünkkel, és ne büntetésnek érezze. Illetve kapcsoljuk ki, ha vége a tanulásnak.
Legyenek offline programok is!
Igyekezzünk megtalálni az offline és online programok közti egyensúlyt. A kikapcsolódás ne legyen feltétlenül digitális formában. Találjunk időt társasjátékokra, közös főzésre, olvasásra vagy egyéb programokra! Ne hagyjuk, hogy a gép előtt ragadjon gyermekünk!
Mindenekelőtt legyünk türelmesek a kialakult helyzettel. Adjunk visszajelzést a tanároknak, segítsünk gyermekeinket eredményesen tanulni ebben az időszakban. Reméljük, hogy ezek az útmutatások segítenek. Vigyázzunk magunkra és egymásra!