Kell e nekünk önvezető autó?

0
84

Noha az önvezető autók iránti kíváncsisági láz közel 10 éve a világunk része, még ma sem tartunk ott, hogy az utakon csak sofőr nélküli járművekkel találkozunk. Sőt!

Ugyebár az önvezető autók azok a járművek, amelyek emberi beavatkozás nélkül, különféle digitális technológiák segítségével vezéreltek, közúton közlekednek. Képes érzékelni a környezetét, navigálja magát, elkerüli a dugót, csökkenti a balesetek valószínűségének bekövetkezését. Biztonsági rendszerének két fontos tényezője a szükség esetén való vészmegállás és a sávtartás.

Ezeknek az autóknak a kifejlesztésén a kezdetek óta egymástól teljesen elkülönülő cégek dolgoztak: a Google, a Nissan és a Tesla Motors.

A Nissan úgy tervezte 2014-ben, hogy az önvezető Nissan Leaf-et 2018-ban forgalomba bocsátja, amennyiben ez ellen nem szólnak semmilyen jogi előírások.

Az önvezető autók tesztelésének megkezdése is erre az évre tehető, hét cég kapott erre engedélyt San Jose kijelölt területén.

A Daimler ugyanebben az évben 2025-re becsülte az önvezető kamionok forgalmazását, mellyel jelentős pozitív és negatív változások következnének be. Kiküszöbölhető lenne a legtöbb baleset, ami a sofőrök fáradtsága miatt következik be, ellenben nem lenne szükség kamionsofőrökre, így rengeteg ember veszítené el a munkáját, ami sokak számára nem „csak egy munkát” jelent. Készült egy dokumentumfilm Future of the work néven, ami többek között az autonóm járművekre is kitér a sok más innovációs fejlesztések és az ehhez kapcsolódó munkanélküliség mellett.

Az autonóm gépjárműveknél olyan jogi, társadalmi, gazdasági és műszaki aspektusokat kell figyelembe venni, ami az esetleges bekövetkező problémákat feszegeti. Például ki a felelős, ha balesetet okoz, netán elgázol valakit? Az algoritmus? Aki ült benne, ha ült benne egyáltalán valaki és nem tett semmit? Az autót forgalmazó cég vagy márka?

Az Uber egyik önvezető autója 2018 márciusában halálra gázolt egy biciklit toló nőt. Az autót éppen tesztelték és ült benne sofőr, viszont azt az utasítást követte, miszerint ne tegyen semmit, mivel azzal befolyásolná a teszt eredményét. Ez az eset számos jogi kérdést felvet. Végső felelősként mégis a sofőrt és az üzembentartót jelölik ki.

Abban biztosak lehetük, hogy ez a két évvel ezelőtti gázolás is azt bizonyítja, hogy még egy ideig valószínűleg nem fogják átvenni a közutakat az önvezető autók.