Milyen egy jó weboldal?

0
147

Manapság már megszámolhatatlan mennyiségű honlap kering az interneten. Néhány oldalon órákat is el lehet tölteni, egyeseket viszont pár kattintás után elhagyunk. Lehet, azt gondoljuk, hogy az egyéni ízlés játszik nagy szerepet a megítélésükben, ám a nagy számok bizonyítják, hogy nem így van. Ha egy weboldal jó, akkor azon több időt fognak tölteni a felhasználók, a saját ízlésüktől függetlenül.

Akkor mégis mitől lesz egy honlap ? A válasz három részből tevődik össze: Legyen célravezető, esztétikus és jól használható.

Célravezető: Minden céges weboldal valamilyen céllal jön létre (pl. termékeladás, vásárlók a boltba irányítása, imageépítés, információátadás, hírlevélre való feliratkozás buzdítása). A honlapnak pedig a jó irányba kell vezetnie a felhasználót.

Esztétikus: Ez az imageépítés szempontjából a legfontosabb. Ha a weboldal megjelenése nem tükrözi a céget, az zavaros képet fog kialakítani a felhasználó fejében. Épp ezért figyelni kell rá, hogy a design konzisztens legyen a cég kívánt megjelenésével.

Jól használható: Bár egy művészeti alkotás pont attól lesz értékes, ha egyedi, egy webdesign-ál ez negatívan hat a felhasználói élményre. A látogató akkor tudja megtalálni, amit keres, ha teljesülnek bizonyos tervezési normák.

Mindhárom feltételnek teljesülnie kell ezek közül, hogy egy valóban jól teljesítő weboldalt hozzunk létre. Lehet, azt gondolod most, hogy ez mind szép és jó, de neked konkrétumokra lenne szükséged a weboldalad átalakításához. Épp ezért írtunk egy rövid ellenőrző listát:

Tervezési normák:

  • Logó a bal felső sarokban (minden oldalon és gombként visszavisz a főoldalra)
  • Kereső jó látható helyen (leginkább az oldal tetején)
  • Bejelentkezésre/regisztrációra alkalmas mezők a jobb felső sarokban
  • Kosár a jobb felső sarokban (webshopok esetében)
  • Menü jól látható helyen (alapesetben az oldal tetején, vagy bal oldalán kontrasztos színekkel)
    • Egyértelmű elnevezések (felhasználó szempontú fogalmazás)

Minél inkább követi az oldalad ezt a pár pontot, annál könnyebben feltalálják magukat a látogatók, így több időt fognak eltölteni az oldalon, és nagyobb eséllyel jutnak el a konverzióhoz.

Design:

  • Harmonizáló színek használata (a legkevesebb köze sincs a kedvenc színűnkhöz, hanem a cég image-ét tartsuk szem előtt). Színpalettákat a neten is sok helyen lehet találni, ha válogatni szeretnénk
    • Egy főszín és maximum 2 kiegészítő
    • Legyünk tisztában a színek pszichológiájával (pl. piros általában a tiltás/hiba jelzése)
  • Egységes betűtípus
    • Egy fő betűtípus és 1-2 kiegészítő, de ne térjünk el túlságosan a megszokottaktól
    • Betűméret ne legyen túl nagy, se túl kicsi (bekezdések szövegei 10-12 p)
  • Egységes térközök és sorközök – Legyen egyensúlyban a tartalom és a white space (üres területek)
  • Különös figyelmet élvezzen a hajtás feletti rész (az a rész, amit a felhasználó egyből lát egy weboldalon görgetés nélkül)
    • Ne legyen túl nagy a slider (animálható diavetítés), mert így nem görgetnek le a felhasználók
  • Jó minőségű képek (lehetőleg saját képek)
  • Egységes, felismerhető ikonok

Értelemszerűen itt van a legkevesebb konkrét megkötés, hiszen minden oldal dizájnja más-és-más kell, hogy legyen.

Tartalom:

  • Helyesírás (ellenőriztessük le több emberrel is, könnyen becsúszik egy-egy elírás)
  • Tegezés/magázás szempontjából legyen egységes
  • Szöveges és vizuális tartalom egyensúlyban legyen
  • Kötelező tartalmak legyenek könnyen megtalálhatóak (Adatvédelmi nyilatkozat, ÁSZF, stb.)
  • Rólunk oldal feltűntetése (egyik legfontosabb oldal megbízhatóság szempontjából)
    • Dolgozók bemutatása
    • Miért a te szolgáltatásod/terméked a legjobb?
  • Kapcsolat oldal hangsúlyos megjelenítése
  • Konverziós elemek mindig legyenek hangsúlyosan feltűntetve
  • 404-es hibaoldal létrehozása, legyen barátságos és informatív, hogy a látogató ne hagyja el az oldalt

A tartalom mindig legyen következetes, egységes stílusban íródjon és legyen célravezető. Ne használjunk szakzsargont, de ne is csak üres marketing szövegből álljon.

Főoldal:

  • Egyértelmű szolgáltatásismertetés (Válaszolja meg a „Mi ez? Mit kínálnak? Mit csinálhatok itt?” kérdéseket)
  • Kiemelten fontos a hajtás feletti rész (itt semmiképp ne legyenek hirdetések, zavaró tényezők)
  • Konverziós elemek legyenek hangsúlyosan megjelenítve

Igyekezz a lehető legjobb első benyomást nyújtani. Amit fontos átgondolnod: Az látogatók nem úgy olvasnak egy weboldalt, mint egy könyvet. Eszük ágában sincs mindent átolvasni, éppen csak átfutják a szövegeket, és választ keresnek a kérdéseikre.

SEO:

  • Kulcsszavak feltűntetése, kiemelése
  • Friss tartalmak feltöltése
  • Legyen gyors az oldal betöltődése
  • Legyenek aloldalra mutató, ún. mélylinkek
  • Külső linkek mutassanak az oldalra

Ha szeretnéd, hogy sokan rátaláljanak a honlapodra, fontos, hogy időt szakíts a keresőoptimalizálásra is.

Hosszúnak tűnhet a lista, de a jó hír, hogy egy kis időbefektetéssel ideális eredményeket érhetsz el. Optimalizálhatod meglévő weboldaladat vagy ezeket fejben tartva egy igazán nagyszerű honlapot hozhatsz létre!