Az elmúlt években fokozottan megnövekedtek a környezetkímélő megoldások életünk minden területén. A szívószálaktól kezdve az energiaelőállításig minden területen van már egy-egy környezetbarát alternatíva, amivel csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat. Így van ez az autóiparral is. Meglepő lehet, de az elektromos autók körül sok megosztó vélemény kering. Ezeket igyekszünk most elemezni, hogy megtudjuk: valóban környezetkímélők a villanyautók?
Két fő ellenérvvel rendelkeznek azok, akik a villanyautók ellen kampányolnak. Az egyik a járművek előállítását, a másik az üzemeltetését támadja. Vegyük is sorra őket:
Kritika I. – Az akkumulátor előállítása miatt környezetszennyező az elektromos autók gyártása.
Az elektromos autókat méretben és teljesítményben is nagy akkumulátorok hajtják. Ezek előállításához különböző ritkaföldfémek (pl. lítium, nikkel, kobalt, mangán) bányászata szükséges. Ezeket Európától távol bányásszák, így messze kell szállítani és az eljárás energiaigényes és rendkívül környezetszennyező. Ezek olyan tények, ami mellett nem sétálhatunk el, ha tudatos vásárlóként gondolunk magunkra. A megnövekedett igény ezekért a fémekért (telefonok és egyéb eszközök akkumulátorához is használnak pl. lítiumot), környezeti ártalmakhoz vezetnek a bányászat helyén.
Erre az egyértelmű megoldás az elhasználódott és rossz akkumulátorok nagymértékű és hatékony újrahasznosítása lenne. A villanyautókat védő közösség abban bízik, hogy mire a mostani elektromos autók akkumulátorját cserélni kell, addigra lesz megfelelő technológia is. Erre megvan a lehetőség, hiszen az akkumulátorokban lévő értékes fémek jó motivációt jelentenek az újrahasznosítással foglalkozó vállalatoknak. És optimizmusra is van ok: Az IVL analízise szerint 2 év alatt felére csökkent az akkumulátorok környezetre gyakorolt hatása.
Emellett ne feledkezzünk meg arról, hogy az olaj kitermelése is rendkívül energiaigényes, azt is szállítani kell, és sajnos gyakran vezetnek súlyos környezeti katasztrófákhoz. Ezzel szemben, ha a mai infrastruktúrát vesszük, összehasonlítva egy hagyományos autót egy elektromos társával, első beindításuk előtt a „zöldebb” alternatívának valóban nagyobb az ökológiai lábnyoma.
Kritika II. – Az elektromos autóknak ugyanúgy van kibocsátásuk, csak nem a kipufogóból.
Ahhoz, hogy egy villanyautót fel tudjunk tölteni, elektromosságot kell szereznünk valahonnan, ez pedig a konnektorból és az elektromos töltőállomásokról érkezik a felhasználóhoz. És valóban, ahogy halad az autó, egy gramm CO2 sem hagyja el a (nem létező) kipufogóját. Azonban a kérdés az, hogy miből érkezett az az elektromosság, amivel feltöltöttük az akkumulátort.
Ez nagyban függ attól, hogy melyik országról is beszélünk. Norvégiában például a megtermelt energia több, mint fele megújuló energiaforrásokból származik, míg Németországban csak 34.9%. Ez azt jelenti, hogy a füst ugyanúgy megvan, csak a sűrűn lakott városokból kikerül a lakatlan vidékekre.
A magyar villamosenergia-rendszer (VER) 2018. évi adatai szerint a megújuló energiaforrásokból előállított villamos energia a teljes energia előálltás 8%-át teszi ki, míg az atomenergia kb. 37%-át. Ez még mindig kevés ahhoz, hogy azt tudjuk kijelenteni, a villanyautók csak kevés CO2 kibocsátásával működtethetők.
Ennek ellenérveként fontos megjegyezni, a kormányokon nagy a nyomás, hogy fejlesszék a megújuló energiaforrások infrastruktúráját, amivel viszont már óriási különbség lépne fel a hagyományos és az elektromos autók közt. Emellett azt is érdemes megjegyezni, hogy a kipufogóktól szennyezett városi levegő olyan egészségügyi problémákhoz vezethet egyeseknél, mint a krónikus alsólégúti megbetegedések. A gyermekek, idősek és az asztmás betegek különösen érzékenyek a szmogra, és ez csökkenthető elektromos autókkal.
Tehát egyelőre a mai hazai energiamixen futó elektromos autók még nem lesznek jobb választás egy újtípusú benzines autónál környezetvédelmi szempontból, azonban a városok élhetőbbé tételében nagy szerepük lenne.
Ezt a két fő szempontot figyelembevéve úgy tűnik, hogy a villanyautók még a mostani lehetőségekhez mérten nem mindig jelentenek jobb megoldást, mint a hagyományos társaik. Azonban világos, min kell javítani, hogy megteremtsük a villanyautóknak megfelelő feltételeket, hogy valóban zölddé tegyük az autózást.
Cikkünk lényege azonban a következő: az autózás jelenleg nem környezetbarát tevékenység a jármű típusától függetlenül. Bármilyen kényelmes is, ezen a tényen jelenleg nem tudunk változtatni. Így, ha fontos szempont a környezetvédelem, akkor ne autózzunk a szükségesnél többet, válasszunk inkább alternatív megoldásokat!